Federley släpper rapport om Brexit

EU-ledarnas förhandlingar om Storbritanniens framtid i unionen pågår för fullt.  Samtidigt släpper Fredrick Federley en rapport om ämnet - där han bland annat kritiserar Stefan Löfvens insats i samtalen.
- Det behövs mer än goda ambitioner för att få inflytande, säger han till Expressen.

I Bryssel pågår just nu förhandlingar mellan EU-ledarna om Storbritanniens framtid i unionen. I samband med det släpper Centerpartiets EU-parlamentariker Fredrick Federley rapporten “Cameron på irrvägar – fem felslut i Brexitdebatten” på den liberala tankesmedjan Timbro.

Enligt Federley skulle ett brittiskt utträde kunna få stora, negativa konsekvenser för Sverige. Trots det har Stefan Löfven hållit sig förvånansvärt passiv i förhandlingarna.

"Det till trots, har den svenska regeringen förhållit sig passiv till kraven som ställs, vilket inte bådar gott om vi ska kunna påverka riktningen i förhandlingarna. Vid återupprepade tillfällen har Stefan Löfven uttalat sig om att Sverige vill se Storbritannien kvar i unionen. Gott så. Men det behövs mer än goda ambitioner för att få inflytande i förhandlingarna", skriver Federley i rapporten.

Läs om rapporten i Expressen
Läs hela rapporten