Annie Lööf i debatt mot Ylva Johansson om ingångsjobben

Alternativet till ingångsjobb är inte ett jobb med hög lön, utan alternativet är att fastna i ett bidragsberoende. Det förtydligade Annie Lööf när hon mötte arbetsmarknadsminister Ylva Johansson i debatt under söndagskvällen.
- Valet vi har står mellan bidrag och jobb.

Det var i SVT Agenda som Annie Lööf och Ylva Johansson möttes i en intensiv debatt i SVT Agenda. Ämnet var arbete till nyanlända där Centerpartiets förslag om ingångsjobb med lägre lön varit i fokus de senaste veckorna. Med det största sysselsättningsgapet i EU mellan inrikes och utrikesfödda och rekordmånga människor som kommit till Sverige krävs konkreta åtgärder.

- Vi står inför en unik och akut situation i Sverige där hälften av de nyanlända helt saknar, eller har mycket låg utbildning.  Det behövs fler enkla jobb, jobb till lite lägre lön för de som annars skulle gått på bidrag, sa Annie Lööf och poängterade att det handlar om att bryta bidragsberoendet.

- Att få ett jobb innebär förutom att få en lön också en möjlighet att lära sig språket, få en trygghet och inte minst kunna bygga sin pension.

I debatten poängterade Annie Lööf gång på gång att Centerpartiet aldrig föreslaget, och heller aldrig kommer föreslå att sänka några befintliga löner utan att det handlar om att just skapa ingångsjobb för att ge människor en chans att etablera sig på arbetsmarknaden. Ylva Johansson valde dock att inte lyssna utan upprepade gånger påstå motsatsen.

- Du slåss mot väderkvarnar Ylva Johansson. Ingen vill sänka löner utan det handlar om att de som lever på bidrag överhuvudtaget ska få ett jobb, sa Annie Lööf.

Se hela klippet här