Anders W Jonsson: Ja till surrogatmödraskap

Centerpartiet anser att det bör vara tillåtet med surrogatmödraskap.  Det är beskedet från Anders W Jonsson med anledning av att regeringens utredare i dag säger nej.
- De här föräldrarna eller paren som inte kan få barn, på grund av att kvinnan, till exempel efter en cancerbehandling, har en skadad livmoder, de tvingas i dag åka till USA eller Indien för att få den här behandlingen, säger han till Ekot.

Regeringens särskilda utredare presenterar i dag sina slutsatser kring frågan om surrogatmödraskap, att en kvinna ska kunna föda någon annans barn. Utredaren anser att det inte ska vara lagligt, inte ens om kvinnan ställer upp utan att ta betalt.

Centerpartiets vice partiledare Anders W Jonsson är starkt kritisk till den slutsatsen. Han menar att par som inte kan få barn bör ha möjligheten att komma överens med en tredje part som vill hjälpa paret.

- De här föräldrarna eller paren som inte kan få barn, på grund av att kvinnan, till exempel efter en cancerbehandling, har en skadad livmoder, de tvingas i dag åka till USA eller Indien för att få den här behandlingen. Det finns inga skäl för att de inte ska kunna få det i Sverige, säger Anders W Jonsson till Ekot.

Altruistiskt surrogatmödraskap, som det kallas när betalning inte är inblandat, är redan tillåtet i flera andra länder.

Lyssna på inslaget i Ekot