Nu breddas Centerpartiets succéreform RUT

Nu breddas RUT-avdraget till att omfatta fler tjänster. Centerpartiets skattepolitiska talesperson, Per Åsling, ordförande i skatteutskottet, ser det som en stor framgång. - Det är en stor dag, eftersom RUT från början är en Centerreform som satt rejäla avtryck och nu har ett brett stöd för att ytterligare utvecklas, säger Per Åsling.

Centerpartiets RUT-reform breddas nu till att innefatta även andra tjänster, bland annat trädgårds- och IT-tjänster. Det är en del av höstens breda migrationsöverenskommelse.

- RUT-reformen är en succé. Svarta jobb har blivit vita och för tiotusentals utrikesfödda har den varit första steget in på arbetsmarknaden. Jag är mycket glad över att vi nu ser till att det blir en breddning till fler områden så som bland annat IT-tjänster, säger Per Åsling.

- Det breda stödet, även från partier som tidigare varit negativa till RUT, hela sektorn stöd och legitimitet och med det bättre arbetsro för framtiden. Det är så klart viktigt om man ska anställa personal och binda upp sig på avtal, säger Per Åsling.

Birgitta Carlsson (C) och Annika Qarlsson (C) yrkade i en motion år 2003 på att införa möjlighet till RUT- och ROT-avdrag, vilket senare förverkligades.

- Nu har RUT-tjänsterna blivit en del av Sverige och har ett folkligt stöd. Det är så klart någonting vi ska vara stolta över, även om det fortfarande finns mer att göra. Exempelvis är det beklagligt att regeringen sänkt nivåerna på både RUT och ROT, säger Per Åsling.