• / Press
  • / Pressmeddelande
  • / Emil Källström: "En krånglig halvmesyrvariant på Centerpartiets reformer"

Emil Källström: "En krånglig halvmesyrvariant på Centerpartiets reformer"

Regeringen föreslår nu förändrade arbetsgivaravgifter för den första anställda i ett företag, där företagen nu endast ska betala ålderspensionsavgiften på dryga 10 procent.  Förslaget gäller i ett år för anställningar som är minst tre månader och omfattar minst 20 timmars arbetstid per vecka.  - Regeringen presenterar idag en krånglig halvmesyrvariant på Centerpartiets reformer, säger Emil Källström.

Emil Källström konstaterar att Centerpartiet föreslagit en snarlik, men kraftfullare lösning, redan i somras. Centerpartiets förslag var att helt slopa arbetsgivaravgiften under två år för den första anställda och omfatta all lön upp till 180 000 kronor per år.

- Vårt förslag var rakt, enkelt och gällde alla. För den första anställda i två år behöver företagen bara betala själva lönesumman. Staten går in och täcker helt arbetsgivaravgifterna, inklusive pension och sjukförsäkring, säger Emil Källström. Regeringen har under mandatperioden höjt arbetsgivaravgifterna med över 16 miljarder kronor och Emil Källström menar att det är glädjande att regeringen inspirerats, tvärvänder och nu medger att kostnaden på jobb faktiskt avgör hur många som till slut anställs.

- Det är ett steg i rätt riktning, men det kan så klart inte kompensera för alla kostnadshöjningar man lastat på de jobbskapande småföretagen. Det kommer att krävas mycket mer om man vill nå sitt eget jobbmål, säger Emil Källström.

Emil Källström hoppas att dagens besked innebär att regeringen slutar höja kostnaderna för arbete och istället öppnar upp för fler jobbskapande åtgärder. - Centerpartiet har nyligen föreslagit ingångsjobb och ingångsföretag. Det är två bra förslag som regeringen gärna får börja driva. Det skulle göra stor skillnad för den som i dag står utanför arbetsmarknaden eller tycker att företagande är för krångligt, säger Emil Källström.

Läs Emil Källströms debattartikel hos Aftonbladet.
Läs mer på  SVT.se