Tusentals lärare får höjd skatt med regeringen Löfven

När regeringen Löfven höjer skatten drabbas hundratusentals löntagare, däribland många Saco-medlemmar.  Bara i Lärarnas riksförbund har 5700 medlemmar fått höjd skatt.  "Den som pluggar i flera år och drar på sig studieskulder ska belönas, inte straffas, av staten", skriver Annie Lööf och Emil Källström i tidningen Skolvärlden.

Den rödgröna regeringen höjer skatten för löntagarna på flera sätt, bland annat genom att frysa brytpunkten för statlig skatt och trappa av jobbskatteavdraget. Det här drabbar långt över en miljon löntagare. I de olika Sacoförbunden handlar det om 225 000 medlemmar som fått höjd skatt.

Ett exempel är Lärarnas Riksförbund, där 5700 får mindre kvar i plånboken när skatten har dragits. Annie Lööf och Emil Källström skriver om regeringens skattehöjningar i LR:s tidning Skolvärlden.

"Vi tycker att det ska löna sig att studera. Den som pluggar i flera år och drar på sig studieskulder ska belönas, inte straffas, av staten. Lägre skatter på högre inkomster uppmuntrar fler att studera, att göra karriär och lockar dessutom fler utländska talanger till Sverige. Ska vi bygga en stark kunskapsnation som kan stå sig i den internationella konkurrensen kan vi inte börja med straffskatter på utbildning. Det är bara att beklaga att regeringen inte inser det", skriver Lööf och Källström.

De synar också den rödgröna skattepolitikens effekter. Enligt ekonomiprofessor Lennart Flood leder nämligen skattehöjningarna inte ens till särskilt stora inkomster till statskassan.

"Höjd marginalskatt innebär att det blir mindre lönsamt att jobba, vilket leder till färre arbetade timmar. Många väljer att skippa de där extra övertidstimmarna eller att inte ta det där helgpasset, eftersom det blir så lite kvar när inkomsterna över en viss nivå skattas hårdare. Ekonomiprofessorn Lennart Flood har räknat på regeringens avtrappning av jobbskatteavdraget. Hans slutsats är att ingenting av intäkterna kvarstår när man drar av de förlorade skatteintäkter som färre arbetade timmar innebär. Mycket få kronor extra i statskassan, men mindre pengar i tusentals människor plånböcker, är alltså effekten av regeringens skattehöjningar", skriver Annie Lööf och Emil Källström i Skolvärlden.

Läs hela artikeln på Skolvärldens hemsida