Staffan Danielsson i Nordiska rådet: Slopa gränskontrollerna

Idag träffas Nordiska rådet i Oslo för att diskutera gränskontroller. Centerpartiets representant är Staffan Danielsson som vill stoppa gränskontrollerna.

– Det bryter ju mot tanken på hela det nordiska samarbetet. Vi införde passfrihet på 1950-talet, och sedan jobbade vi på alla sätt i Nordiska Rådet för att minska gränshindren och öka rörligheten. Så det är givet att de svenska id-kraven, till exempel, strider helt mot detta, säger Staffan Danielsson.

Gränskontrollerna, som infördes i höstas efter den kraftiga ökningen av asylsökande, har haft en negativ effekt på bland annat näringslivet. Enligt en rapport från Sydsvenska Handelskammaren kostar gränskontrollerna samhället 1,5 miljarder kronor per år bara i Öresundsregionen.

Nordiska rådet är en mellanstatlig samarbetsorganisation mellan den nordiska staternas parlamenet. Det bildades 1952 och består av Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige samt från Färöarna, Grönland och Åland. Ett av rådets första beslut var den nordiska passunionen som gjorde Norden till en gemensam arbetsmarknad.