Annie Lööf: Bredda RUT-avdraget

Skapa arbetstillfällen för människor som har svårt att ta sig in på arbetsmarknaden genom att bredda RUT-avdraget. Det föreslår Centerpartiet i sin kommande skuggbudget.   - Vi tar ansvar för integrationen. RUT sänker trösklarna till första jobbet. En tredjedel av alla anställda i RUT-företag är utrikes födda, varav en  fjärdedel inte har gått ut gymnasiet, säger Annie Lööf.

Centerpartiet var drivande i införandet av RUT-avdraget och lyckades i migrationsuppgörelsen med regeringen och Alliansen, se till att RUT utvidgas till flytt-, trädgårds- och IT-tjänster. För att skapa ännu fler jobb och få in lågutbildade och nyanlända på arbetsmarknaden föreslår Centerpartiet en kraftig utbyggnad av RUT. En utbyggnad som också skulle stimulera nyföretagande bland utrikesfödda.

- Det är dags att visa handlingskraft och faktiskt se till att sänka trösklarna till arbetsmarknaden. Vi vet att RUT fungerar. Reformen har redan skapat tusentals nya jobb och företag, säger Annie Lööf.

Det här vill Centerpartiet:

• Höj taket från 25 000 till 75 000 kronor.
  • Lägg till tjänsterna: - Läxhjälp - Tvätteritjänster - Reparationer av vitvaror (accepterar regeringens förslag) - Flyttjänster, trädgårdstjänster och it-tjänster (införs 1 augusti 2016)
  • Inför Senior-RUT, där avdraget höjs för personer över 80 år, från 50 till 60 procent.

Titta på inslaget med Annie Lööf i SVT