• / Press
  • / Pressmeddelande
  • / Annie Lööfs uppmaning till Stefan Löfven: "Lyssna på dina kommunalråd"

Annie Lööfs uppmaning till Stefan Löfven: "Lyssna på dina kommunalråd"

Annie Lööf är beredd att öppna upp för blocköverskridande lösningar med Socialdemokraterna - om de tar till sig kritiken från de egna kommunalråden och presenterar en enklare jobbpolitik. Det säger Annie Lööf i en intervju med Dagens Industri.

Under veckan har flera av Socialdemokraternas kommunalråd, däribland Lars Stjernkvist, kommunalråd i Norrköping, höjt sina röster och uttryckt kritik mot Stefan Löfven och att regeringen inte gör upp med allianspartierna för att skapa en enklare jobbpolitik.

- Det är glädjande att även tunga företrädare för Socialdemokraterna nu lyfter det som Centerpartiet drivit under lång tid, nämligen behovet av blocköverskridande lösningar för fler enkla jobb, säger Annie Lööf till Dagens Industri.

Centerpartiet har tidigare föreslagit att det tillsätts en arbetsmarknadskommission som utvecklar konkreta förslag på hur svensk arbetsmarknad ska reformeras. Något som regeringen hittills inte velat ta till sig.

- Socialdemokraterna vet inte vilket ben de ska stå på, ena dagen ska de vara en samarbetsregering och nästa dag blåser de till strid för den svenska modellen. Det krävs nu ett större ansvarstagande från regeringen och att man ser de utmaningar och behov av reformen som Sverige står inför, säger Annie Lööf.