11 000 fler jobb med trygg a-kassa

Under torsdagen presenterar Centerpartiet en ansvarstagande och handlingskraftig vårbudget. Där föreslår vi en ny modell för a-kassan - som sparar 1,7 miljarder kronor varje år och leder enligt Riksdagens utredningstjänst till drygt 11 000 fler jobb. ”Centerpartiet presenterar idag en modell för en trygg och jobbfokuserad a-kassa”, skriver Annie Lööf och Emil Källström på DN Debatt.

Centerpartiet lägger under torsdagen fram en ansvarsfull budget för fler jobb och minskade utgifter. I samband med det skriver Annie Lööf och Centerpartiets ekonomisk-politiska talesperson Emil Källström på DN Debatt.

”Sverige behöver en ekonomisk politik som tar ansvar för framtiden och som möter de utmaningar som svensk ekonomi står inför med handlingskraft. Centerpartiet väjer inte för den utmaningen. Vi vet att handlingskraftiga reformer de kommande åren kan säkerställa att Sverige i decennier framöver fortsatt kommer att tillhöra världens rikaste, mest innovativa och trygga länder”, skriver Lööf och Källström.

De pekar ut två utmaningar för svensk ekonomi.

”För det första växer inte jobben tillräckligt snabbt, trots att vi nu går in i en högkonjunktur. För det andra är trycket på de offentliga utgifterna mycket högt, inte minst på grund av det onödigt dyra mottagandet av nyanlända och en ineffektiv arbetsmarknadspolitik”, skriver de.

En av besparingarna sker genom en trygg och jobbfokuserad a-kassa för fler jobb. Regeringens höjning av a-kassan ökar utgifterna med tre miljarder kronor och leder enligt Finanspolitiska rådet till fler arbetslösa. I tider när trycket på de offentliga finanserna är högt är det särskilt oansvarigt. Centerpartiet presenterar därför en modell för en trygg och jobbfokuserad a-kassa.

”Taket i försäkringen föreslås bli 800 kronor per dag, kombinerat med en snabb och symmetrisk avtrappning av ersättningen. Det är högre än Alliansens tidigare modell, men med en snabbare avtrappning än regeringens. Vårt alternativ sparar 1,7 miljarder kronor varje år och leder enligt Riksdagens utredningstjänst till drygt 11 000 fler jobb”, skriver Annie Lööf och Emil Källström.

Läs hela artikeln på DN Debatt