Annie Lööf debatterar mot Jonas Sjöstedt i Malmö

Ikväll är det återigen dags för partiledardebatt mellan Annie Lööf och Jonas Sjöstedt. Den här gången i Malmö på temat Samtidens viktiga frågor.
- Vänsterstyret i Malmö har lett till hög arbetslöshet och djup segregation. När ska du ta ansvar för konsekvenserna av din egen politik Jonas Sjöstedt? frågar Annie Lööf inför debatten.

Hög arbetslöshet och ett stort utanförskap bland både nyanlända och ungdomar. Malmö har blivit en stad som visar vad som händer när vänsterpolitik inte svarar upp mot verklighetens utmaningar. I samband med kvällens debatt skriver Annie Lööf och Niels Paarup-Petersen, politisk talesperson för Malmöcentern, en debattartikel i Sydsvenskan.

”Malmö är i många avseenden en fantastisk stad, kosmopolitisk och växande, där det finns en stark stolthet över staden. Tyvärr har Malmö också blivit en stad som visar vad som händer när vänsterpolitik inte svarar upp mot verklighetens utmaningar. Trots ett geografiskt drömläge, med alla fördelar som Öresundsregionen och närheten till Köpenhamn borde kunna innebära är resultaten nedslående.”

Nio av tio nyanlända kvinnor i Malmö saknar fortfarande ett arbete, efter sex år i landet enligt Sydsvenskan och Statistiska centralbyrån (SCB). Och mer än var tionde ungdom i Malmö varken jobbar, studerar eller praktiserar enligt en LO-rapport baserat på statistik från SCB.

”Det kan inte kallas något annat än ett misslyckande. Det krävs handlingskraft för att förändra situationen, reformer som gör det lättare för människor att hitta ett jobb och försörja sig. Hittills har vi inte sett några sådana ambitioner från vare sig de styrande politikerna i Malmö eller regeringen.”

Enligt Rädda Barnen är Malmö den stad i Sverige som har flest fattiga barn. Var fjärde elev i Malmö saknar behörighet till gymnasiet när de lämnar grundskolan. Men under vänsterstyret har det blivit svårare för fristående aktörer att öppna förskolor, samtidigt som köerna till stadens förskolor vuxit sig längre.

”Centerpartiet vill ta ansvar för Malmö och Sverige. Vi är beredda att visa handlingskraft för att reformera arbetsmarknaden så att fler får ett jobb att gå till och stärka tryggheten i såväl Malmö som hela landet.”

Läs hela debattartikeln här