Rickard Nordin hyllar företag som går före med nytt biobränsle

Erlandsson Bygg är först i Sverige med att tanka sina bilar med det fossilfria bränslet HVO 100.
Detta trots att garantierna inte gäller om något fel uppstår - eftersom bränslet inte är godkänt för fordonstypen.
- Det är fantastiskt att se hur ett enskilt företag går före och visar vägen för andra företag som vill köra sina transporter på miljövänliga bränslen, säger Rickard Nordin till tidningen Byggindustrin.

HVO 100 är ett fossilfritt biobränsle som tillverkas av bland annat rapsolja. Det har hittills använts som drivmedel för bussar och tunga lastbilar, men har ännu inte blivit godkänt för lätta transportbilar och personbilar. Det innebär att biltillverkarnas garantier inte gäller om något går fel.
Markus Brink, vd på Erlandsson Bygg, vill dock inte vänta med att köra bolagets nästan 500 bilar på miljövänligt bränsle. Så han tar risken för miljöns skull - och drar nu igång tester med att tanka flera av företagets bilar på HVO 100.

- Vi kan inte vänta längre på att HVO 100 ska bli godkänt som drivmedel där billeverantörernas garantier gäller. Om detta handlar om att ta en risk för miljöns skull är jag beredd att ta den risken, säger Markus Brink till Byggindustrin.

Centerpartiets energipolitiske talesperson Rickard Nordin hyllar initiativet.
- Det är fantastiskt att se hur ett enskilt företag går före och visar vägen för andra företag som vill köra sina transporter på miljövänliga bränslen. Det är den här typen av pionjärer vi behöver i näringslivet för att omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta ska gå så snabbt som det krävs, säger han till tidningen Byggindustrin.

Läs hela artikeln i tidningen Byggindustrin