Debatt: Straffa inte hederliga och arbetande nyanlända

Vi måste ta vara på den kompetens som nyanlända för med sig. Då duger det inte att ha system och regler som sparkar ut människor för att de vill lära sig svenska eller för att de får jobb via Linkedin, skriver Johanna Jönsson (C), Annika Qarlsson (C) och Fredrick Federley (C).

År 2008 fick Sverige ett av de mest öppna och flexibla systemen för arbetskraftsinvandring i världen. Centerpartiet och allianspartierna inledde då arbetet för att göra det lättare att anställa arbetskraft från andra länder. Förslagen innebar att vi både underlättade företagens kompetensförsörjning och öppnade lagliga vägar för människor att komma till Sverige för att pröva sina vingar. Men trots ett system som är öppet och tillåtande finns det fortfarande hinder och stelbentheter i systemen.

- Det kan handla om Syed från Bangladesh, som studerat på universitet i fyra år i Sverige och också lärt sig svenska för att sedan få ett jobb på ett valutaväxlingskontor. Men eftersom tjänsten utlystes via Linkedin och inte Arbetsförmedlingen har han nyligen fått lämna landet, säger Fredrick Federley, europaparlementartiker.

- Möjligheten för hederliga, arbetande människor att få plats i vårt samhälle måste ligga till grund för vår politik om arbetskraftsinvandring. Regeringens inställning har istället präglats av en fundamental ovilja att underlätta för människor som bidrar till Sveriges välstånd att få stanna här, säger Annika Qarlsson, arbetsmarknadspolitisk talesperson.

- Centerpartiet vill se lösningar som tar vara på den kompetens och den drivkraft som människor har och då krävs det fortsatt reformer som förenklar och tar bort hinder på arbetsmarknaden, säger Johanna Jönsson, integrations- och migrationspolitisk talesperson.

Du kan läsa hela debattartikeln här.