ID-kraven skadar jobb och tillväxt

Idag röstar riksdagen om att slopa karenstiden för id-kraven. Centerpartiet kommer att rösta nej. Våra talespersoner förklarar partiets ståndpunkter:

"Id-kraven är och har hela tiden varit en dålig lösning av flera anledningar, bland annat för att det försvårar möjligheten att söka asyl i Sverige. Många som flyr saknar giltiga dokument och för alla dem blir det med id-kravet omöjligt att resa tryggt och lagligt in i landet."
/Johanna Jönsson, migrations- och integrationspolitisk talesperson

"Öresundsregionen är mycket betydelsefull för Sveriges ekonomi och de nästan fyra miljoner människor som bor där. I samband med att ID-kraven infördes den 4 januari i år halverades antalet tågavgångar över Öresund i rusningstid samtidigt som trängseln ökade på tågen. Restiden har också ökat mellan Malmö och Köpenhamn, till den grad att många pendlare valt att sluta ta jobb på andra sidan sundet. Dessa förseningar och störningar har sammantaget försämrat möjligheten att driva och utveckla företag i södra Sverige."
/Anders Åkesson, infrastrukturpolitisk talesperson

"Enligt Sydsvenska Industri- och Handelskammaren kostar ID-kraven Öresundsregionen 1,5 miljarder kronor per år. Det handlar om utebliven tillväxt och ökat krångel för enskilda personer och företag. Komplettera detta med att regeringen behöver avsätta stora polisresurser till att vakta gränsen, istället för att ägna sig åt annan viktig verksamhet. Resultatet blir en dyr och dålig lösning."
/Johan Hedin, rättspolitisk talesperson