Lööf i partiledardebatt: "Polisen måste prioriteras"

Fler enkla jobb, sommarjobbsavdrag och mer resurser till polisen.
Idag mötte Annie Lööf riksdagens övriga partiledare i en sista partiledardebatt innan sommaren.

- Utmaningen är på riktigt. Vi behöver fler enkla jobb. Vi behöver dem nu, sa Annie Lööf i debatten.

Under onsdagsförmiddagen hölls partiledardebatt i riksdagen. Annie Lööf inledde sitt anförande med att prata om de terrordåd som skakat Europa. Nu senast i Orlando.

-  Mot dem som begår brott måste samhällets svar vara tydligt och resolut. Straffen måste vara kännbara. Polisen måste prioriteras. Ett tydligare fokus måste läggas på att brottsoffren ska få upprättelse. Centerpartiet har därför föreslagit att polisen ska få mer resurser, sa Annie Lööf.
Annie Lööf tog också upp frågan om konkreta reformer för fler företag och fler enkla jobb och lyfte Centerpartiets nya förslag om sommarjobbsavdrag. För att få in fler människor som befinner sig i, eller riskerar att hamna i utanförskap.

- Vi måste visa handlingskraft. Visa att vi inte bara ser problemen, utan också kan erbjuda människor en lösning, sa Annie Lööf, och fortsatte:
- Centerpartiet har föreslagit ett sommarjobbsavdrag. Det hjälper unga, de som saknar erfarenhet, in på arbetsmarknaden. Genom att ta bort kostnaden för arbetsgivaren när hen erbjuder unga under 18 år sommarjobb eller extra jobb kan man få den där första viktiga raden i CV:t. Så river vi murar i praktiken.

I en replik till Stefan Löfven i debatten om fler enkla jobb, lyfte Annie Lööf de utmaningar som Sverige nu står inför. Många nyanlända behöver snabbt få jobb, och allt fler människor står längre från arbetsmarknaden.

- Utmaningen är på riktigt. Vi behöver fler enkla jobb. Vi behöver dem nu. Regeringens svar är att erbjuda en halv procent av dem i utanförskap att kopiera papper och märka ut vandringsleder. Statliga beredskapsjobb med andra ord.