"Tillåt asylsökande att arbeta"

Skarpa åtgärder till förändring och skapandet av ett system som gör det lättare att arbeta direkt när man kommer till Sverige.
Det föreslår Centerpartiet idag.

”Hela mottagningssystemet riggat med byråkratiskt vansinne som är som gjort för att stoppa asylsökande från att arbeta”, skriver Annie Lööf och Johanna Jönsson i en debattartikel på Aftonbladet Debatt.

I dag befinner sig nästan en kvarts miljon människor i Migrationsverkets mottagningssystem eller i Arbetsförmedlingens etableringsinsatser. Centerpartiet vill se till att alla dessa människor hamnar i arbete, inte i utanförskap.

"Vi vet att ju längre man hålls borta från arbete, desto svårare blir det att få ett jobb. Trots detta har vi en princip i Sverige som gör att de flesta asylsökande inte får arbeta. Utgångspunkten för asylsökande är motsatsen till en arbetslinje. Man måste ansöka om undantag från ett arbetsförbud. Det är dock lättare sagt än gjort."

Centerpartiet vill se skarpa åtgärder för förändring och skapa ett system som gör det lättare att arbeta direkt när man kommer till Sverige och föreslår därför:

• Låt asylsökande arbeta. Att ha arbetsförbud som regel är vansinne. Om man aktivt motverkar att klargöra sin identitet, har lämnat in en uppenbart ogrundad asylansökan eller hindrar asyl-processen ska arbetstillstånd kunna dras undan, men utgångspunkten måste vara att alla får och uppmuntras att arbeta.
  •  Ge samordningsnummer till alla. För att möjliggöra att asylsökande snabbt och smidigt kunna öppna bankkonto och få lön utbetald vill vi att alla ska få samordningsnummer direkt när de registrerar sin asylansökan.
  • Lättare att erbjuda praktik. Asylsökande har möjlighet att göra praktik på företag för att få en väg in i arbetsmarknaden. Men alla praktikplatser måste godkännas av Migrationsverket där handläggningstiderna har skjutit i höjden. Vi vill att förhandsprövningen ska tas bort.

"Mottagandet av människor måste bli bättre och billigare. Ett självklart första steg mot detta är att möjliggöra för asylsökande att kunna jobba direkt när de kommer till Sverige.  Det finns mer som behöver göras för att hela arbetsmarknaden ska fungera. Enklare jobb, lägre trösklar, mindre regelkrångel och bättre villkor för jobbskaparna. Centerpartiet tar det ansvar regeringen inte förmår genom att presentera praktiska lösningar på konkreta utmaningar."