• / Press
  • / Pressmeddelande
  • / Centerpartiets ingångsavdrag: Slopa hela arbetsgivaravgiften under två år

Centerpartiets ingångsavdrag: Slopa hela arbetsgivaravgiften under två år

Klyvningen i samhället går mellan de som har jobb och de som är utan.
Därför föreslår Centerpartiet idag att alla ska slippa arbetsgivaravgift under de två första åren på arbetsmarknaden.
Skattesänkningen har potential att skapa över 45 000 jobb.
  - Om politiken ska underlätta social rörlighet och klassresor måste den omfamna idén att alla jobb behövs, säger Annie Lööf.

Idag samlades några av Sveriges främsta ekonomer och experter på Centerpartiets ekonomiska seminarium för att diskutera frågan om ingångslöner med Annie Lööf och Martin Ådahl. Frågan har varit hett omdiskuterad ända sedan i våras då Annie Lööf riktade en uppmaning till arbetsmarknadens parter om att teckna avtal om ingångsjobb.

- Jag vill att Sverige ska vara ett land som håller ihop. Då är det nödvändigt med reformer som långsiktigt kan bryta tudelningen och binda ihop Sverige, säger Annie Lööf.

Trots högkonjunkturen präglas svensk arbetsmarknad av en allvarlig tudelning. Utanför står de med mindre utbildning, de med sämre svenskkunskaper och de som saknar yrkeserfarenhet. Inom några år förväntas utsatta grupper utgöra närmare 80 procent av de arbetslösa.

- Alla jobb behövs och då måste vi skapa förutsättningar för fler att arbeta, även personer som är oerfarna, saknar svenskkunskaper eller har bristande utbildning. Därför lägger vi fram nya förslag som kan öppna dörren till arbetsmarknaden för fler, säger Annie Lööf.

Enligt rapporten om rörlighet och sysselsättning från analysföretaget WSP kan mellan 35 000 och 80 000 jobb skapas genom att sänka kostnaden för att anställa. WSP bedömer att det med hjälp av ingångsavdraget kan skaps 45 000 nya jobb.

- Vårt ingångsavdrag gäller för alla, till exempel nyanlända, unga eller långtidsarbetslösa som inte tidigare haft jobb. Det kommer hjälpa de grupper som behöver hjälpen allra mest, säger Annie Lööf.

Det här innebär Centerpartiets ingångsavdrag:

• Slopad arbetsgivaravgift de första två åren. Förslaget gäller för alla, till exempel nyanlända, unga eller långtidsarbetslösa som inte tidigare haft jobb.
  • Gäller de första 16 000 kronorna av månadslönen. På så sätt koncentreras sänkningen till de grupper som behöver den bäst.
  • Slopar även arbetsgivaravgiften helt för personer under 18 år. Genomförs för att unga ska kunna extrajobba utan att ingångsavdraget påverkas.

Läs rapporten från WSP:
Rapport om rörlighet