Martin Ådahl: "Jag utmanar LO på en rak debattduell om enkla jobb"

Det finns knappt någon fråga i Sverige som är i större behov av att diskuteras ärligt just nu än flyktingars jobb.
Och det finns knappast någon organisation som har större behov att diskutera det än LO.
- Jag utmanar därför LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson på en rak debattduell om enkla jobb, skriver Martin Ådahl i Expressen.

Centerpartiet har räckt ut handen till facket och arbetsgivarna. Vi ber dem skapa ingångsavtal, där flyktingarna under några år kan börja jobba till lite lägre lön.

- Vi vill verkligen ta den här debatten med LO. Men tyvärr har LO från dag ett i stället gjort allt i sin makt för att förvränga och förvanska våra förslag. LO har trummat på det uppenbart felaktiga påståendet att Centerpartiet vill sänka lönen för folk, när det tvärtom handlar om att arbetslösa ska gå från låga bidrag till en lön, alltså en inkomstökning, säger Martin Ådahl (C), chefsekonom.
I veckan gick det så långt att LO klistrade på Martin Ådahl en text om ”sänka löner” i ett videoklipp där han svarade på något helt annat.

- Det var som hämtat från de värsta amerikanska kampanjerna. Men någonstans under den hätska retoriken verkar LO ändå inse att fler enkla jobb behövs. Nu inleder man faktiskt samtal med Svenskt Näringsliv om just enkla jobb. Jag vill inte ge upp hoppet om att LO är beredda att ta debatten på ett sakligt plan. Därför utmanar jag LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson på en rak debattduell, utan förvanskningar, säger Martin Ådahl.

Vad är enkla jobb?