Anders Åkesson: Kilometerskatten kommer kosta jobb

Stefan Löfvens kilometerskatt kommer slå hårt mot landsbygden - helt utan att erbjuda några alternativ.
Det skriver Centerpartiets infrastrukturpolitiska talesperson Anders Åkesson på Aftonbladet Debatt i dag.
"Den här avståndsskatten riskerar att bli oerhört destruktiv och kostsam för landsbygdens näringsliv", skriver han.

Regeringen förbereder ett förslag om en kilometerskatt, alltså en skatt på avstånd. Från början talade man om en skatt på omkring 14 kronor per mil för tunga transporter. Det var illa nog, men nu när förslaget så sakta börjar framträda talas det om hela 26 kronor per mil.

Om förslaget blir verklighet kommer det att slå hårt mot landsbygden och näringslivet utanför städerna, skriver Anders Åkesson i Aftonbladet i dag.

- Det har länge funnits en oro runt kilometerskatten och nu när den ser ut att bli dubbelt så hög som befarad utgör den ett stort hot mot jobb och företagande. Det kommer blir stora kostnadspåslag för alla transportberoende näringar och det är naturligtvis inte alls bra, säger han.

Den svenska skogsnäringen, som är en viktig del av den nödvändiga omställningen från fossilt till förnybart, kommer att få betala dyrt med regeringens kilometerskatt.

- Den stora skogsnäringen i Sverige kommer få höjda kostnader med hundratals miljoner. Det är pengar man måste hämta igen någon annanstans, så sannolikt blir det höjda priser och försämrad konkurrenskraft för svenska företag. Att det i sin tur kommer kosta jobb är fullkomligt självklart, säger Anders Åkesson.

- Risken är att kilometerskatten blir direkt kontraproduktiv. Skogsnäringen försvagas och det blir dyrare för den som jobbar med skogen, som är en av nycklarna till en grön omställning för fordonsflottan. Det är otroligt feltänkt och jag hoppas regeringen förstår det. En skatt på avstånd, som det här faktiskt handlar om, är en skatt på landsbygden, säger Åkesson.

Läs artikeln i Aftonbladet