Thorbjörn Fälldin fördes till sista vilan

I dag ägde Thorbjörn Fälldins begravning rum.
Hundratals personer samlades i Härnösands domkyrka för att hedra och ta farväl av den tidigare statsministern och Centerledaren.
- Det var en stillsam och vacker ceremoni. Ett värdigt avslut för en av 1900-talets främsta politiska ledare, säger Annie Lööf.

Vid 11.00 i dag samlades flera hundra personer i Härnösands domkyrka för att närvara vid Thorbjörn Fälldins begravning, som leddes av kyrkoherde Lars Eriksson.

Förutom Thorbjörns familj, släkt och vänner fanns flera namnkunniga politiker på plats för att hedra och ta farväl av den tidigare statsministern och Centerledaren.

Närvarade i domkyrkan gjorde bland annat de tidigare C-ledarna Maud Olofsson och Olof Johansson. Även statsminister Stefan Löfven, tidigare statsminister Fredrik Reinfeldt och Moderaternas partiledare Anna Kinberg Batra deltog på begravningen.

- Att såväl tidigare som nuvarande statsminister samt ledare för andra politiska partier närvarade vid dagens ceremoni visar på den respekt Thorbjörn Fälldin hade brett över det politiska landskapet, säger Annie Lööf.

Under ceremonin i kyrkan talade Annie Lööf om den stora insats Thorbjörn Fälldin gjort för Centerpartiet och för Sverige efter att ha brutit ett 44-årigt socialdemokratiskt maktinnehav, men hon lyfte också upp det stöd Fälldin gett nuvarande partiledning.

- Thorbjörn Fälldin var en skarp politiker, en trygg ledare, men även en väldigt engagerad och omtänksam person. Även de senaste åren fick jag handskrivna brev eller telefonsamtal med uppmuntrande ord och analyser av det politiska läget. Sådan var Thorbjörn, varm, kunnig och med ett stort hjärta för sin familj, sin hembygd och för Centerpartiet.

Efter begravningen följde en minnesstund på Sankt Petri Logen i Härnösand. Thorbjörn Fälldins sista vila blir på Högsjö kyrkogård.