EU-kommissionen svarar Federley - och ger Syed Latif rätt

Syed Latif utvisades trots att han haft fast jobb i nästan två år i Sverige - för att han fick jobbet via LinkedIn.
På en fråga från Centerpartiets EU-parlamentariker Fredrick Federley svarar nu EU-kommissionen att Syed följt alla regler, vilket innebär att han inte hade behövt bli utvisad.

- När Morgan Johansson skyllde ifrån sig med hänvisning till EU-regler var det alltså på felaktiga grunder, säger Fredrick Federley.

Många engagerade sig i Syed Latifs öde, som blev uppsagd och utvisad till Bangladesh efter att Migrationsdomstolen kommit fram till att hans anställning inte var giltig - trots att han haft fast jobb i 20 månader.

Problemet enligt domstolen var att det lediga jobbet inte var synligt för all arbetskraft i EU, eftersom det utannonserades på den privata jobbportalen LinkedIn.

Migrationsminister Morgan Johansson försvarade då beslutet och hänvisade till EU-reglerna.
Men Fredrick Federley tyckte att EU-reglerna tolkades väldigt snävt och vände sig till EU-kommissionen för att få svar på frågan hur bestämmelserna ska tolkas. I svaret skriver EU-kommissionen att "arbetssökande i praktiken har rätt att använda olika rekryteringskanaler som finns på arbetsmarknaden och att unionslagstiftningen inte kräver att alla lediga jobb förmedlas på EU-nivå."

- Beskedet från EU-kommissionen är glasklart: Syed hade inte behövt utvisas. När Morgan Johansson skyllde ifrån sig med hänvisning till EU-regler var det alltså på felaktiga grunder. Det kanske hade varit på sin plats att ta reda på hur lagstiftningen ska tolkas innan Syed tvingades lämna landet, så hade han sluppit bli uppsagd och utvisad, säger Fredrik Federley.

Nu ska Federley undersöka om han kan hjälpa Syed Latif tillbaka till Sverige.
– Jag ska kontakta hans företrädare för att se om det går att få en inhibition av beslutet i efterhand, säger han till SVT.

Läs mer om EU-kommissionens svar på svt.se