Annie Lööf: "Det behövs fler poliser, inte breda översyner"

Efter ett stort antal bilbränder runtom i landet kallade regeringen i dag till presskonferens.
Men förslagen bestod mest av att se över vad som krävs, inte av skarpa och konkreta åtgärder.
-

Den senaste tiden har det rapporterats om ett stort antal bilbränder på flera orter runtom i landet. Värst har situationen varit i Malmö, där det nu brunnit bilar nio nätter i rad. Över 70 bilar har brunnit i Malmö sedan 1 juli.

Med anledning av det oroliga läget kallade inrikesminister Anders Ygeman och justitieminister Morgan Johansson i dag till presskonferens. Man berättade bland annat att man nu ska genomföra ”en bred översyn” för att undersöka möjligheten att införa jourdomstolar. Man vill också se över skärpta straff för attacker mot blåljuspersonal, något Centerpartiet föreslog redan i maj.

Men några förslag på att tillföra fler poliser fanns inte med i regeringens presentation – trots att polisernas arbetssituation blir allt mer utsatt och trots att det länge har efterlysts av Polismyndigheten.
– Det är en total avsaknad av ledarskap och konkreta, handlingskraftiga åtgärder. Det behövs fler poliser i utsatta områden och skärpta straff, inte breda översyner som regeringen presenterar i dag, säger Annie Lööf.

Centerpartiet har tidigare lagt fram förslag för att utöka antalet poliser.
– I vår senaste budgetmotion föreslog vi 2,4 miljarder kronor mer i anslag till polisen, för att utöka poliskåren med 2000 poliser och kunna betala ut högre löner. Polisen går i dag på knäna. Poliser slutar för att de är missnöjda med sin arbetssituation, säger Annie Lööf.

Läs intervjun med Annie Lööf i SvD
Läs TT:s intervju med Annie Lööf