Federley: "Politiker måste sluta använda EU som syndabock"

Utvisningen av Syed Latif och den nyinförda skatten på solenergi. Regeringen måste sluta skylla ifrån sig på EU.
”Svenska politiker måste sluta använda EU som syndabock för att försvara egna, obekväma beslut”, skriver Federley i Sydsvenskan.

Syed Latif från Bangladesh utvisades från Sverige för att han fått jobb via världens största jobbförmedlingssajt Linkedin – trots att han haft fast arbete i nästan två år. Justitieminister Morgan Johansson (S) skyllde på EU för att det svenska regelverket ser ut som det gör.

”Jag frågade EU-kommissionen hur den ser på saken och fick svaret att EU-regelverket inte ställer några sådana krav. Med andra ord: Det är svenska politiker som avgör om människor ska utvisas för att de sökt jobb på fel sätt”, skriver Fredrick Federley i debattartikeln.

Behandlandet av Syed Latif är inte det enda exemplet på hur regeringen ger EU skulden för olika saker. Den nya skatten på solenergi som bland annat resulterat i att planerade investeringar i solpaneler lagts på is, har regeringen, inte minst Miljöpartiet, försvarat med att EU-reglerna kräver en sådan. Något som visat sig inte stämmer, det finns inte några sådana regler.

”Det tydliga beskedet från EU-kommissionen och hårda påtryckningar från bland annat Centerpartiet har gjort att regeringen nu tvingats backa. Finansminister Magdalena Andersson har förklarat att den nya skatten på solenergi ska sänkas till lägsta möjliga nivå”, skriver Fredrick Federley.

Samtidigt menar Federley att det finns EU-regler som bidrar till ökat krångel för allt från medlemsstaterna till vanliga människor. Regler som Centerpartiet vid flera tillfällen framgångsrikt tagit strid för.

”Diskussionen om Europas framtid kan inte bara handla om att EU lägger sig i för mycket. Den måste också handla om självrannsakan, om det faktum att vi politiker ibland skyller på EU för något som vi styr över själva i Sverige. Vi måste få till en union som tar tag i de frågor som inte en medlemsstat kan klara själv, såsom klimatet, handel både inom och utanför EU, kampen mot terrorism och växande antibiotikaresistens. Svenska politiker måste sluta använda EU som syndabock för att försvara egna, obekväma beslut. Ett första steg är att de tar ansvar för det de själva kan förändra i stället för att skylla på EU”, skriver Fredrick Federley.