Nytt C-förslag: Tillåt villaägare att sälja solel till grannen

Tillåt privatpersoner att sälja solel till grannarna. I dag lägger Centerpartiet fram förslag om att göra det lagligt för husägare att starta en solpool i kvarteret. - För att alla ska kunna ta del av solenergin vill vi i Centerpartiet att det ska bli tillåtet att dra elledningar mellan husen, säger Rickard Nordin.

Centerpartiet vill ha ett helt förnybart energisystem till 2040. En viktig beståndsdel kommer att vara mikroproduktion av förnybar el.

LÄS MER: Solenergi - här är vårt förslag

Därför föreslår Centerpartiet i dag att det ska bli möjligt att dela på solcellerna på de soligaste taken genom att dra elledningar mellan husen i kvarteret - vilket inte är tillåtet i dag.
- Tyvärr är inte alla hus lämpade för solceller, men för att alla ska kunna ta del av solenergin vill vi att det ska bli tillåtet att dra elledningar mellan husen. På det sättet kan villaägare dela på elen från de soligaste taken och skapa en solpool i kvarteret, säger Rickard Nordin, energipolitisk talesperson i Centerpartiet.

Om inget tak i kvarteret lämpar sig för solceller ska man med Centerpartiets förslag kunna dra nytta av solel från en solpark.
- På samma sätt ska man kunna bygga en gemensam solpark och dra elledningar ut till husen därifrån. Tyvärr är detta inte tillåtet i dag, säger Rickard Nordin.
Han menar att produktion av solel i liten skala är viktig för att nå målet om 100 procent förnybart till 2040.

- Då måste vi nyttja kraften hos alla de privatpersoner som vill investera i förnybar energi. Det är för krångligt att sätta upp solpaneler på tak i dag. Vår paroll är att det ska vara lätt att göra rätt. När det blir verklighet kommer företag som exempelvis IKEA, som redan säljer solpaneler i andra länder, börja sälja paneler även i Sverige, säger Nordin.

Titta på inslaget med Rickard Nordin i TV4