Annie besökte Stockholmsbaserade green tech-bolaget Charge Amps

Smarta, snygga och innovativa laddlösningar var fokus när Annie Lööf besökte det Stockholmsbaserade green tech-företaget Charge Amps.
På sitt huvudkontor i Solna visade de upp såväl produkter som framtidsplaner och gav tydliga exempel på hur Sverige ligger i framkant när det kommer till grön teknik och omställningen till fler klimatsmarta bilar.

- Det är fantastiskt att få ta del av hur alla dessa skarpa hjärnor gör det enklare och snyggare att välja elbil och har som mål att genom detta rädda världen. Transportsektorn är vår största kvarvarande klimatutmaning och att svenska företag som Charge Amps driver på för förändring här gör mig stolt, säger Annie Lööf.

Företaget Charge Amps arbetar med att ta fram nya lösningar för elbilsladdning för såväl hemmabruk som i offentliga miljöer. Företaget arbetar mycket med smarta lösningar och molntjänster för att göra laddningen så enkel och funktionell som möjligt. Under Annie Lööfs besök demonstrerades bland annat ett laddmunstycke som blir till en ficklampa när du tar tag i den och företagets laddbox, som går att kommunicera med via mobiltelefonen.
- Den här typen av företag, som kan kombinera avancerade tekniska lösningar med smart funktionalitet som gör produkterna enkla att använda är alltid lika spännande att besöka, säger Annie Lööf.

- Företag som Charge Amps kombinerar mycket av det som Centerpartiet också brinner för. Entreprenörskap, ny, grön teknik och frågan hur vi ställer om transportsektorn. Dessutom är det intressant att se ett så starkt kvinnligt ledarskap, med VD Charlotta Eisner och ordförande Boel Swartling, i en annars mångt och mycket mansdominerad bransch, avslutar Annie Lööf.