Eskil Erlandsson: Regeringen sviker landsbygden

Mindre kommuner dräneras på arbetskraft, enligt en ny rapport från Arbetsförmedlingen.  Nu måste regeringen överge sin landsbygdsfientliga politik och lägga fram konkreta åtgärder för att hela Sverige ska kunna leva.
- Den här regeringen påskyndar, inte bromsar, den oroande utveckling som Arbetsförmedlingen beskriver, säger Eskil Erlandsson, landsbygdspolitisk talesperson i Centerpartiet.

I en ny rapport från Arbetsförmedlingen presenteras en oroväckande prognos över utvecklingen på landsbygden. Enligt rapporten kan landsbygden ha tappat nästan en tredjedel av sin arbetsföra befolkning till år 2030, rapporterar Ekot. Utvecklingen förstärks av att storstäderna dränerar mindre kommuner på arbetskraft.

Eskil Erlandsson anser att rapporten bör vara en väckarklocka för den rödgröna regeringen.
- Den här utvecklingen styrs förstås inte enbart av politiken, men vi politiker måste göra vad vi kan för att hela Sverige ska kunna leva. Tyvärr har den rödgröna regeringen jobbat i motsatt riktning, där resurser konsekvent har slussats från landsbygden till storstäderna, säger han.

Exemplen är många. Dels har regeringen kapat ROT-avdraget, som till stor del drabbar barnfamiljer och hantverkare på landsbygden, för att kunna subventionera byggherrar i storstäderna. Ytterligare ett exempel är chockhöjningen av biomomsen, som slår hårt mot biografer på landsbygden. Entrén till museerna i storstäderna har man däremot gjort avgiftsfria.

Dessutom planerar regeringen en kilometerskatt på 26 kronor/mil för lastbilar, vilket kommer göra det betydligt dyrare att driva företag på landsbygden.

I vissa fall har Centerpartiet lyckats stoppa landsbygdsfientliga åtgärder. Ett exempel är nedläggningen av Skatteverkets kontor på nio mindre orter runtom i landet, som fick vara kvar efter att Centerpartiet drivit frågan.
- Vi kommer fortsätta att slåss med näbbar och klor för att regeringen inte ostört ska få bedriva sin landsbygdsfientliga politik. Vi har en lång rad förslag för levande landsbygd och blomstrande småstäder, som vi tänker fortsätta driva med full kraft i riksdagen, säger Eskil Erlandsson.

Lyssna på inslaget i Ekot
Läs Centerpartiets landsbygdspolitiska manifest