Fler kvotflyktingar är en framgång för Centerpartiet

Ett steg mot fler lagliga vägar in i EU. Så beskriver Johanna Jönsson överenskommelsen om att Sverige nu ska ta emot fler kvotflyktingar.  - Det här har varit en viktig ingång från Centerpartiet i samtalen, säger hon.

Förra hösten kom fler asylsökande till Sverige än någonsin tidigare. För att hantera några av de stora utmaningarna ingick Centerpartiet i den blocköverskridande migrationspolitiska överenskommelsen.

En av Centerpartiets framgångar var att öka antalet kvotflyktingar från 1 900 till 5 000, vilket nu genomförs i höstens budget. Det är ett viktigt steg för att öppna fler lagliga vägar till Sverige.
– Det behövs fler lagliga vägar för att människor på flykt ska kunna ta sig säkert och tryggt till en plats som kan ge dem skydd och en ny framtid. Att ta emot fler kvotflyktingar ett steg för att de mest utsatta ska kunna få skydd, säger Johanna Jönsson.

Fler personer än någonsin är på flykt i världen. Att fler länder tar ansvar för att ge människor skydd är därför avgörande.
– Sverige har under det senaste året gått från att vara ett föredöme till att ha EU:s hårdaste migrationspolitik. Vi har haft ett år av alltmer stängda gränser. Regeringen splittrar familjer och många utsatta personer kommer inte längre kunna få uppehålllstillstånd. Fler kvotflyktingar är bra början, men Sverige måste också se en återgång till en mer human flyktingpolitik, säger Johanna Jönsson.

Läs artikeln i Svenska Dagbladet.