"Fälldin hade stort mod i den politiska debatten"

Idag är det 40 år sedan Thorbjörn Fälldins historiska regeringsförklaring.  Vänner och kolleger minns honom som en trygg människa, inspirerande förebild och modig politiker.

Politikern som gjorde slut på enpartistaten, genomförde ett historiskt maktskifte och ledde Centerpartiet till sina bästa val någonsin. Så minns Sverige Thorbjörn Fälldin. Men också en jordnära, modig och bestämd politiker som lät varje människa synas. Så minns många av de som stod Thorbjörn Fälldin nära.

Det ansvar han tog för landet när han bildade den första borgerliga regeringen på decennier bär vi alla med oss in i våra dagar.
– Han var en mycket omtänksam, engagerad person, med stort hjärta. Hans förmåga att visa politisk handlingskraft och ledarskap, samtidigt som han alltid tog sin utgångspunkt i hur politiska beslut påverkade människors vardag har varit en stor inspirationskälla för mig, säger Annie Lööf som ändra fram till slutet fick handskrivna brev från Thorbjörn, fulla av uppmuntrande ord och politiska analyser.

Även Maud Olofsson, tidigare partiledare, såg Thorbjörn Fälldin som en stor trygghet, oerhört skicklig på att relatera politiska beslut till vardagen, och hur konsekvensen blir för medborgarna.
– ”Stå på dig, jänta” – det var Thorbjörns standardfras när vi pratade och han hyste aldrig några som helst tvivel om att kvinnor inte skulle klara uppdrag. Han var också så oerhört modig i den politiska debatten och var inte rädd för att diskutera löntagarfonderna, kritisera kärnkraften och hålla fast vid äganderättsfrågorna, minns Maud Olofsson som under sina utlandsresor alltid fick frågor om Thorbjörn Fälldin, vart hon än kom i världen.

Carl Bildt, före detta partiledare för Moderaterna, statsminister 1991-1994 och utrikesminister under förra mandatperioden, håller med om att Fälldin var mycket betydelsefull både för världen och för Sveriges utveckling.
– Tveklöst är Olof Palme det internationellt mest kända svenska politiska namnet från dessa decennier, men när man ser på konkreta resultat för Sveriges utveckling var Thorbjörn Fälldin den mest betydelsefulle. En stor man – som politiker och medmänniska.

Emil Källström, ekonomisk-politisk talesperson som tillhör den nya generationen Centerpartister, har en nära och privat relation med familjen Fälldin.
– Thorbjörn har alltid varit en av mina stora idoler och politiska förebilder. Som ingen annan visade han att var och en av oss, med hårt och målmedvetet arbete, kan nå landets högsta politiska ämbete.  Han var också en lagledare och folkrörelsemänniska som såg till att lyfta ledare runt omkring sig, ledare som formade Centerpartiet till en kraft för samhällsförändring på bredden, berättar Emil Källström som är en vanlig gäst i Thorbjörn och Solveig Fälldins kök.
– Jag minns särskilt första gången jag hälsade på dem hemma på gården. ”Välkommen till Sveriges kändaste kök” skämtade Thorbjörn när jag kikade in från farstun. Det har blivit en hel del kaffe med dopp där sedan dess. Jag laddar redan inför Solveigs semlor i februari, dem får man inte missa. Från historiskt maktskifte, via grunden till en ny energipolitik till Centerpartiets bästa valresultat någonsin. Och semlor hemma i köket. Thorbjörn Fälldin har utan tvekan gjort ett starkt avtryck i såväl Sveriges som många enskilda människors hjärtan. Och kanske allra mest hos de som var hans närmaste medarbetare.

Göran Johansson, före detta statssekreterare i statsrådsberedningen och partisekreterare i Centerpartiet blev anställd under 1960-talet då Thorbjörn var ekonomisk talesman i riksdagen. De följdes åt under många år och Göran Johansson blev den som hjälpte till med både det ena och det andra.
– Jag och fick jobba väldigt generellt vilket jag inte hade fått annars. Det har varit så roligt att ha fått jobba på hela den politiska bredden och det har jag Thorbjörn att tacka för. Han var min chef och min arbetskamrat på samma gång. Men framför allt var han en människa, en av oss alla som jag brukar säga - fast ovanligt stor