Centerpartiets höstkampanj #isamtalmed boostas med sociala medier

När luften blir kall och klar är det tid för höstkampanj. I år tar Centerpartiet lärdom av holländska framgångar och uppmuntrar alla att dela bilder på sociala medier med en ny kampanjmetod.

En viktig del i Centerpartiets kampanjarbete inför valet är att koppla ihop fysisk kampanj med digitalt. Nu har en sådan väg hittats, som dessutom är rolig och enkel att arbeta med! – Vårt holländska systerparti D66 har med framgång testat ett kampanjkoncept där fysiska väljarmöten kompletteras med ett digitalt ben, berättar Ola Spännar som är partiets kommunikationschef. - Allt fler människor är nyfikna på Centerpartiet och vill komma i kontakt med oss. Vi behöver pröva nya metoder att föra aktiv dialog med svenska folket, säger partisekreterare Michael Arthursson.

TILL KAMPANJEN I SAMTAL MED

I D66-kampanjen ”In gesprek met…” (som på svenska betyder ”i samtal med”) får människor skriva sina åsikter i en viss samhällsfråga på en D66-skylt. De fotas, bilderna sprids i sociala medier via #ingesprekmet och samlas på en karta på kampanjsajten. Det här planerar man nu att under hösten göra en svensk version av. – Säg att jag står och kampanjar i Skövde och frågar dig vad ditt första jobb var. Du kanske svarar att du var i grönsakshandlare. Du skriver det på en kampanjskylt, jag fotar och lägger upp och du blir en prick i Skövde på en karta som syns på kampanjsidan. Zoomar man in ser man bilden på dig. På det viset visar vi bokstavligen att Centerpartiet haft samtal med väljarna, säger Ola Spännar.

Kampanjen är ett sätt att låta väljare få komma till tals med frågor som är viktiga för dem. – Det annorlunda i det här greppet är dialogen. Istället för att bara berätta vad vi tycker så frågar vi väljarna, säger Ola Spännar. Den digitala kampanjen är också ett effektivt sätt att målsätta och mäta även fysiska väljarkontakter, vilket man just nu planerar att göra på flera olika sätt.