Så får fler tillgång till kontanter

Även om kontantanvändandet minskar försvinner inte behovet av sedlar och mynt.
Inte minst eftersom alternativen till kontanter ser olika ut över hela landet.
Nu kräver Per Åsling att Riksbanken agerar.

Ge Riksbanken huvudansvaret för att alla företag och hushåll ska ha tillgång till kontanter och kunna sätta in kontanter på banken – oavsett var de är i riket - är Centerpartiets nya förslag. Användandet av kontanter minskar men behovet kommer finnas kvar under en lång tid framöver, inte minst på landsbygden där det är svårare att få till en bra teknik för elektroniska betalningar.

- Innan tekniken fungerar smärtfritt måste vi ha kontanterna kvar och det borde vara Riksbankens ansvarar att lösa detta, säger Per Åsling, Centerpartiets talesperson i skattefrågor och ordförande i skatteutskottet till Dagens Nyheter.

Frågan om kontanter har utretts vid flera tillfällen och nu är det dags att handla för att få till en fungerande lösning, säger Per Åsling som vill lagstifta om Riksbankens ansvar.

- Det håller inte att den ena utredningen efter den andra avlöser varandra, det är människor på främst landsbygden som blir lidande under tiden inget händer. Nu krävs det handling.

Läs hela artikeln på DN här.