Centerpartiet går på offensiven i landsbygdspolitiken

Vinterskog

- För Centerpartiet är inte landsbygden bara ett resmål. Det är ett hem och våra rötter! Det säger Annie Lööf med anledning av den Sverigeturné statsminister Stefan Löfven genomfört den senaste veckan. Samtidigt som statsministern rest runt i landet har Centerpartiets nya kampanj ”Låt inte Sverige klyvas” fortgått.

Idag torsdag är det regeringssammanträde i Dalarna. Samma dag släpper Centerpartiet ytterligare en film om utvecklingen på den svenska landsbygden – inspelad i just Dalarna.

Filmen är en del i Centerpartiets nya kampanj som visar på de möjligheter som finns på den svenska landsbygden om man ger landsbygden rätt förutsättningar för jobb och tillväxt.

Vid Centerpartiets kommundagar under förra veckan presenterade Annie Lööf rapporten ”Ledarskap för hela Sverige – 12 000 nya jobb på landsbygden” som visade hur Centerpartiets förslag om ett ingångsavdrag skulle skapa 12 000 nya jobb på landsbygden.

Annie Lööf menar att den här typen av reformer står i kontrast till en regering som är tomhänt när det kommer till en politik för att hela Sverige ska leva och hon menar att det inte bara räcker för regeringen att resa runt i landet. Man måste också presentera konkreta reformer för en levande landsbygd.

- Jag hoppas innerligt att regeringen inser att det viktigaste inte är var man håller sina politiska möten utan var man har sina politiska prioriteringar.

Här kan du läsa artikeln i Expressen

Här kan du läsa Annie Lööfs debattartikel i Dalarnas tidningar.