I stället för km-skatt: Så bör regeringen agera nu

I dag presenteras utredningen om kilometerskatt - men finansministern har redan sågat utredningen och backat från skatten.
Nu måste regeringen lägga ned piskan och ta fram morötterna.
- Om regeringen vågar ta fram ett förslag om klimatrabatt för lastbilar, då har de Centerpartiets stöd i riksdagen, skriver Per Åsling och Anders Åkesson i Aktuell Hållbarhet.

Efter massiv kritik, inte minst från oss i Centerpartiet, meddelade regeringen till slut att man backar. Det blir ingen kilometerskatt - i alla fall inte i närtid. Det hade varit en katastrof för landsbygden, där många företag hade tvingats betala hundratusentals kronor extra i skatt. Klimatet hade inte heller gynnats av kilometerskatten.

- Tvärtom hade förslaget varit rent kontraproduktivt ur klimatsynvinkel, eftersom skogsindustrin hade drabbats av enorma kostnader och fått kraftigt försämrad konkurrenskraft. Den viktiga produktionen av biobränsle och bioprodukter hade därmed åkt på ett ordentligt bakslag, skriver Per Åsling, ordförande i skatteutskottet och Anders Åkesson, infrastrukturpolitisk talesperson.

Så vad händer nu? I dag lägger utredaren fram sitt förslag, som alltså redan ratats av dess beställare, regeringen. Därefter finns inga tydliga besked om vad som komma skall. Här är vad regeringen borde göra istället enligt Centerpartiet.

- Ett av de många felen med förslaget om kilometerskatten är att den drabbar alla lastbilar lika hårt, oavsett utsläpp. Den som kör en lastbil på förnybara bränslen får lika hög skatt som någon som kör en lastbil på diesel. Det är förstås helt orimligt. Vi i Centerpartiet föreslår en klimatrabatt för den som väljer att köpa en lastbil med förnybart bränsle i tanken. Det innebär rent praktiskt att den som köper en ny, klimatvänlig lastbil får ett avdrag på priset. På det sättet använder vi en morot, inte en piska, för att skapa en större efterfrågan på lastbilar som drivs av förnybart, skriver Åsling och Åkesson.

Nu väntar vi på regeringens nästa drag. Vad kommer i stället för kilometerskatten? Det vet vi inte i nuläget.

- Om regeringen vågar ta fram ett förslag om klimatrabatt för lastbilar, då har de Centerpartiets stöd i riksdagen, avslutar Per Åsling och Anders Åkesson.

Läs hela debattartikeln här.