C: Bra att LO backar om lägre löner

LO meddelade idag att de kan acceptera lägre löner för nyanlända.
Ett välkommet besked som vi förespråkat länge för att få fler i jobb.
-Det är bra att LO erkänner att det är en ohållbar situation. Vi måste öppna upp för att fler nyanlända ska in i jobb, säger Annika Qarlsson.

Centerpartiet har tidigare föreslagit en ny anställningsform med lägre löner, likt det som LO föreslår.
- Det är ett välkommet besked att fler ansluter sig till vårt förslag, som vi tidigare fått kritik för. Om vi inte gör något riskerar dessa människor att leva utanför samhället, där alternativet är låga bidrag istället för en fot in på arbetsmarknaden.  Vi hoppas att LO går hela vägen och inte utesluter några grupper nyanlända från en lösning, säger Annika Qarlsson, integration- och arbetsmarknadspolitisk talesperson.

LO:s förslag är krångligare än nödvändigt.
- Förslaget innehåller olika tids- och åldersbegränsningar som utesluter många. Vi vill att förslaget ska omfatta så många som möjligt eftersom alla jobb behövs.  Risken med LO:s olika undantag och begränsningar är att de krånglar till det.  De utan formell utbildning riskerar att sluta söka jobb för att bara sitta i skolbänken. Äldre utan formell utbildning ger man i praktiken upp på, säger Annika Qarlsson.

Nästa steg blir viktigt.
- Det intressanta och mest avgörande är nu vad som blir av konkret, vad parterna enas om. Vi hoppas det kommer omfatta så många som möjligt, avslutar Annika Qarlsson.

Läs mer om vårt förslag ingångsjobb.