Vapenlag: jagar sportskyttar men inga terrorister

Idag inleds Vildmarksmässan som är Nordens största för aktivt friluftsliv.
Ett flertal besökare riskerar att påverkas av
ändringar av EU:s vapenlag, som vi vill stoppa.
- Det är terrorister man ska ge sig på. Det är inte sportskyttar som begår terrorbrott i Nice, säger Eskil Erlandsson till
Tidningen Land.

EU Kommissionen stressade fram ett förslag till ändringar av nu gällande vapenlag på EU-nivå. Centerpartiet har reagerat starkt på förslaget.

- Tyvärr är det ett framhastat förslag som inte bidrar till ett säkrare samhälle. Arbetet krystades fram efter terrorattackerna som drabbat Europa. Syftet var att motverka terrorister och olagliga vapen. Men de föreslagna förändringarna riskerar istället att göra det svårare för vanliga medborgare, säger Eskil Erlandsson, landsbygdspolitisk talesperson och vice ordförande i EU-nämnden.

Förändringarna av EU:s vapendirektiv riskerar att slå mot de som lagligt får bära vapen.

- Förslaget riskerar att drabba laglydiga människor. Det påverkar jägare och sportskyttar. Många av dessa kommer troligtvis befinna sig på helgens vildmarksmässa, där jaktsugna, friluffare och andra äventyrsmänniskor samlas årligen. Det är inte de som ska jagas. Det är terroristerna vi vill åt. Det är de och de illegala vapnen som är problemet, betonar Erlandsson.

Eskil Erlandsson anser att förslaget inte har analyserats tillräckligt.

- Detta är seriösa saker som inte kan hastas fram utan tillräckliga analyser. Vi har gjort vad vi kunnat för att förbättra förslaget, men med det slutresultat som nu finns kan vi inte göra annat än att rösta nej och konstatera att förslaget helt enkelt måste göras om, avslutar han.

Läs hela intervjun i Land här.
Mer om vår vapenpolitik.