Nu är det upp till bevis, LO

Centerpartiet välkomnar att LO nu insett behovet av lägre ingångslöner för att fler nyanlända ska få en chans på arbetsmarknaden och inte fastna i bidrag.
"Nu gäller det att LO agerar på denna insikt och inte begränsar möjligheten till en liten del av de många nyanlända", skriver  Emil Källström och Martin Ådahl i en replik på LO i Svenska Dagbladet.

LO skrev nyligen på SvD Debatt att man nu är redo att "acceptera att arbetsgivarens lönekostnader tillfälligt kommer att behöva avvika från befintliga avtal, för att ge de nyanlända en chans att komma in på arbetsmarknaden".

I en replik skriver Centerpartiets ekonomisk-politiska talesperson Emil Källström och partiets chefsekonom Martin Ådahl att man välkomnar att nu även LO insett att det behövs lägre trösklar.

Centerpartiet föreslog detta i form av ingångsjobb redan i början av 2016, men då kallade LO förslaget för apartheid.

"Nu väljer LO att tona ned sin egen roll i den utveckling de själva kritiserar. Men de har haft ett direkt inflytande över såväl arbetsmarknaden som inrikespolitiken under lång tid - och högljutt protesterat när förslag om lägre ingångslöner kommit på tal. När  Centerpartiet lyfte frågan i början av förra året fick vi höra att vi vill införa apartheid", skriver Källström och Ådahl.

LO har sedan dess gjort en kovändning och presenterat ett förslag om så kallade utbildningsjobb. Det finns dock flera problem med det förslaget.

"LO ville begränsa sina utbildningsjobb till människor mellan 25 och 45 som saknar gymnasieutbildning, men har grundskoleutbildning. Det här utestänger många människor som inte passar in i LO:s kriterier, inte minst äldre som ofta har en extra utsatt situation. De många flyktingar som inte har en fullständig grundskoleutbildning och är under 40 år ska enligt LO sättas i skolbänken tills man gått klart grundskolan. Det innebär att de tas bort från arbetsmarknaden, vilket är helt orimligt", skriver Emil Källström och Martin Ådahl.

Ska vi komma till rätta med klyvningen mellan inrikes och utrikes födda krävs ett brett grepp, att parter och politiker tillsammans når en lösning som inte lämnar någon utanför.

"Nu gäller det för arbetsmarknadens parter att ta sitt ansvar och inte låsa fast sig kring prestigefrågor, utan att faktiskt hitta en lösning. Upp till bevis", skriver Källström och Ådahl.

Läs repliken på svd.se