De orimliga utvisningarna måste stoppas en gång för alla

Arbetsgivare kämpar för att hitta rätt kompetens för att öka konkurrenskraften. Samtidigt gör vårt regelverk att många arbetskraftsinvandrare inte kan stanna på grund av bagateller. Regeringen måste agera för att få stopp på alla orimliga utvisningar – och det är snabbt.

Igår rapporterade SvD att programmeraren Tayyab Shabab som skulle utvisas för att hans förra arbetsgivare inte lyckats helt med pensionsinbetalningen nu börjar jobba i Tyskland istället. Han hade överklagat domen och sammanlagt väntat i ett och halvt år. I Tyskland fick han arbetstillstånd på en vecka.

Tayyab Shababs fall har bland annat fått Centerpartiet att kräva en ”lex Tayyab”, för att hindra att personer nekas arbetstillstånd på grund av mindre missar. Johanna Jönsson, (C), riksdagsledamot och talesperson i migrationsfrågor, är upprörd – men har förståelse för Tayyab Shababs beslut.

– Jag förstår verkligen att han väljer att göra så här. Det är flera andra som signalerar samma sak, eller redan har fattat beslutet och inte väntar in sista överklagandet, säger Johanna Jönsson till SvD.

Människor som har den kompentens som arbetsgivare efterfrågar utvisas alltså fortfarande. Regeringen har varit alldeles för långsamma med att förändra systemet. När de nu äntligen lagt fram en proposition för att försöka minska de orimliga utvisningarna håller det inte hela vägen. Problemet med förslaget som regeringen lagt fram är att det bara kommer att hjälpa ytterst få av de drabbade. Det medger också regeringen själv. Det kan vi inte acceptera.

Centerpartiet kommer därför lägga fram en följdmotion med skarpa lagstiftningsförslag, som i korthet går ut på att Migrationsverket ska kunna göra en helhets­bedömning i varje enskilt fall, istället för att som i dag tvingas följa en strikt praxis som förordar utvisning även vid väldigt små misstag. En sådan förändring skulle göra skillnad på riktigt. Om vårt förslag går igenom kan de orimliga utvisningarna stoppas en gång för alla.