Tryggheten på landsbygden måste öka

Alla ska kunna lita på att polisen kommer när man ringer - oavsett var i landet man bor.
Men den grundläggande samhällsfunktionen fungerar inte i dag.
"Regeringen måste släppa prestigen och inse situationens allvar", skriver Helena Lindahl och Johan Hedin på Aftonbladet Debatt.

Rätten till trygghet och att polisen kommer när vi behöver det är grundläggande i en fungerande rättsstat. Det är en samhällsfunktion som måste finnas där för medborgarna - var i landet man än bor.

Tyvärr ser vi allt fler tecken på att tryggheten är villkorad av det geografiska läget.

"Om man bor, arbetar eller driver företag i vissa delar av landet så duger man utmärkt till att beskattas efter exakt samma regler som alla andra. Däremot kan man inte räkna med att staten i gengäld håller sin del av samhällskontraktet och bistår med polis när någonting händer", skriver Helena Lindahl, riksdagsledamot från Västerbotten, och Johan Hedin, rättspolitisk talesperson, i Aftonbladet.

De tar upp exemplet när en livsmedelsaffär i Klimpfjäll i Västerbottens län fick besök av inbrottstjuvar. Det tog tio timmar innan polisen var på plats.

"När polisiär närvaro för den som utsatts för brott blivit en fråga om bostadsadress så håller inte staten sin del av samhällskontraktet. För oss är det uppenbart fel och alldeles ohållbart. Förtroendet för rättsstaten måste säkras och det är snarast. Regeringen måste ta sitt ansvar i såväl styrningen som resurstilldelningen till de rättsvårdande myndigheterna", skriver Helena Lindahl och Johan Hedin.

Centerpartiet vill skjuta till närmare nio miljarder till polisen. Till det kommer ytterligare förstärkningar till övriga delar av rättskedjan, exempelvis åklagarmyndigheten, på närmare en miljard.

Läs hela artikeln i Aftonbladet.