Centerpartiet har stoppat två skadliga skattehöjningar

Efter kritik från Centerpartiet och resten av alliansen drog regeringen idag tillbaka två skadliga skatteförslag och har reviderat förslaget om flygskatt. Det berättade regeringen på en presskonferens nu på morgonen.
- Det är välkommet att entreprenörsskatten och höjd skatt för barnmorskor, lärare och poliser inte införs, säger Annie Lööf, Centerpartiets partiledare.

Centerpartiet har längre kritiserat regeringens förslag om en sänkt brytpunkt för statlig inkomstskatt, vilket skulle innebära att bland annat poliser, lärare och barnmorskor skulle få högre skatt. Även förslaget om höjd skatt för småföretagare, också kallad entreprenörsskatten, har mött kraftigt motstånd.

Dessa två förslag backar nu regeringen om och drar tillbaka helt.

- Alliansen har nu lyckats stoppa två skadliga skattehöjningar på jobb och företagande. Det är bra för Sverige och en stor seger, säger Annie Lööf.

Förslaget om flygskatt, dras däremot inte tillbaka, men revideras. Detta genom att flygplatser på landsbygden ska kompenseras på något sätt, enligt regeringen.

-Det är beklagligt att regeringen driver igenom flygskatten, men vi kommer inte begära misstroende på grund av den, säger Annie Lööf.

Läs mer om Centerpartiets alternativ till en ineffektiv flygskatt här.