C-budgeten: Ny klimatbonus för lastbilar

En ny klimatbonus för att minska utsläppen från den tunga trafiken.
Det föreslår vi i Centerpartiets kommande skuggbudget.
- Det blir en rejäl peng för att minska sina utsläpp, säger Rickard Nordin till Rapport.

På onsdag presenterar vi vår skuggbudget, där vi lägger fram vårt alternativ till regeringens höstbudget. C-budgeten kommer innehålla nya förslag för att minska utsläppen från transportsektorn.

Vi föreslår en ny klimatbonus för att öka incitamenten för de tunga transporterna att minska sina utsläpp, till exempel genom att ersätta fossila bränslen med förnybara.

- Transportbranschen står för en tredjedel av alla utsläpp av koldioxid i Sverige. En stor del av dessa utsläpp kommer från de tunga transporterna, inte minst lastbilar. Ska vi möta klimathotet måste de tunga transporterna ställa om till förnybart bränsle, säger Rickard Nordin, klimatpolitisk talesperson i Centerpartiet.

Vi föreslår därför en ny klimatbonus för de åtgärder som leder till utsläppsminskningar. För varje ton minskat utsläpp av koldioxid får åkerierna 200 kronor i klimatbonus.

- I dag är det dyrare att tanka förnybart än fossilt. Vi vill minska den skillnaden. Det gör vi genom att ge de åkerier som vill tanka förnybart en klimatbonus. Det blir en rejäl peng för att minska sina utsläpp, säger Rickard Nordin.

Förslaget kostar 120 miljoner kronor nästa år och året därpå 230 miljoner.