Regeringens miljöpolitik fungerar inte

Regeringens miljöpolitik fungerar inte och luftföroreningarna fortsätter att öka under 2017. Sverige behöver en effektiv och teknikvänlig miljöpolitik som minskar luftföroreningarna – inte ökar dem.
- Luftföroreningarna minskade under Centerpartiets tid i regeringen för att vi förde en ansvarsfull teknikvänlig miljöpolitik som var effektiv. Resultatet blev renare luft och en bättre miljö, skriver Anders Åkesson (C), trafikpolitisk talesperson, i UNT.

Med Miljöpartiet i regeringsställning har luftföroreningarna ökat under 2016 och fortsätter att öka under 2017, enligt siffror från Naturvårdsverket och Statistiska Centralbyrån.

- Utvecklingen är oroande eftersom det är känt att luftföroreningar leder till stora hälsoproblem. Att luftföroreningarna ökar är oacceptabelt och något vi i Centerpartiet tar på stort allvar, skriver Anders Åkesson.

Centerpartiet har flera effektiva förslag för att minska utsläppen från transporter och gynna övergången till eldrivna fordon. Till exempel en mer generös bilbonus än regeringen, en effektiv lastbilspremie som är en morot för branschen att köpa miljövänligare lastbilar och som hjälper företagen att ställa.

- Sverige behöver ett nytt ledarskap som tar miljön och klimatet på allvar, och som med en effektiv och teknikvänlig politik återigen minskar luftföroreningarna, skriver Anders Åkesson.

Vi vill förbättra miljön i Sverige – läs mer om det här.