Äntligen ska ridsport räknas som friskvård

Efter en dom tillåter nu Skatteverket tillåter att ridsport klassas som friskvård.
Nu kan en halv miljon ridsportare ta del av det subventionerade friskvårdsbidraget.
- Äntligen får alla ridintresserade människor del av friskvårdsbidraget, det är bra och verkligen inte en dag för tidigt, säger Centerpartiets Per Åsling, skatteutskottets ordförande, och en av de som drivit frågan hårt.

Golf och ridsportlektioner har tidigare inte klassats enklare motion tillgänglig för det skattesubventionerade friskvårdsbidraget som många arbetsgivare erbjuder sin anställda, främst för att de har krävt dyrare utrustning. Ett gammalmodigt sätt att se på det, menar Per Åsling, som nu glädjer sig åt att fler människor kan ta del av friskvårdspengen.

- Att ridning inte godtogs som friskvård var både ålderdomligt och könsdiskriminerande och en ändring var nödvändig, säger Per Åsling.

Först och främst gäller avdraget för dem som rider eller tar lektioner på ridskola. När det gäller personer som tar ridlektioner med egen häst har Skatteverket ännu inte tagit beslut om det. Det är aktiviteten som sådan man får göra friskvårdsavdraget för, därför går det bra med liftkort, segelkurs eller avgift på golfbana medan hyra av skidor eller köp av nya segel inte är okej.

Skatteverket har också angett ett tak för friskvårdsbidraget, 5 000 kronor på ett år.

Vill du veta mer om vad vi vill göra för idrotten, läs mer här.