C föreslår nationell kö-portal till BUP

En nationell portal där patienterna själva kan se var köerna till BUP är kortast. Det föreslår Centerpartiet för att unga människor snabbare ska få hjälp.
– Det här skulle på ett enkelt sätt göra det möjligt för patienten att kunna gå in och se hur köerna ser ut, säger Anders W Jonsson till SVT.

Krisen i barn- och ungdomspsykiatrin, BUP, är akut. Köerna är långa och unga människor som lider av psykisk ohälsa tvingas vänta alldeles för länge på att få hjälp. Centerpartiet har därför tidigare presenterat ett förslag om att skjuta till 300 miljoner årligen för att korta köerna till BUP.

Nu lägger vi också fram ett förslag för att öka patienternas insyn i kötiderna. Det handlar om en nationell portal där patienten kan se var köerna är kortast och välja att åka dit.

– Det skulle vara ett redskap som gör att patienten kan hävda sin rätt, säger Anders W Jonsson, Centerpartiets sjukvårdspolitiska talesperson, till SVT.

Situationen i BUP är väldigt allvarlig. Förra året var det inte ett enda landsting i hela Sverige som klarade målsättningen att ge en första bedömning inom 30 dagar.

– Läget inom barn- och ungdomspsykiatrin är akut. Enligt vårdgarantin har man rätt att söka vård, men i praktiken är det omöjligt. Det här skulle på ett enkelt sätt göra det möjligt för patienten att kunna gå in och se hur köerna ser ut. Det handlar inte bara om en brist på personal, säger Anders W Jonsson till SVT.

Centerpartiet har också kallat till en aktuell debatt i riksdagen med anledning av krisen i BUP.

Läs artikeln på SVT