Nordin: Våra förslag gör verklig skillnad för klimatet

Vill man nå riktiga resultat med klimatpolitiken är regeringens flygskatt en dålig idé. Den enda nyttan flygskatten gör för världen är att Köpenhamns flygplats får fler resenärer.
”Det som gör verklig skillnad för klimatet är sådant vi kan exportera både politiskt och ekonomiskt”, skriver Rickard Nordin (C) i en debattartikel i GP.

Sveriges klimatutsläpp ökar enligt SCB:s senaste siffror som kom härom veckan. De lyckade resultat med ökad tillväxt och sjunkande utsläpp som Alliansen levererade är ett minne blott med Miljöpartiet som ansvariga för klimatfrågorna.

Högst på regeringens dagordning står flyget som blivit en symbolfråga och ett smidigt sätt att ducka alla de andra områden som behöver åtgärdas där utvecklingen också går åt fel håll.

Centerpartiet fokuserar på verkliga resultat. Intäkterna från en flygskatt beräknas till cirka 1,8 miljarder kronor. Om flygbolagen köpte biobränsle för de pengarna skulle det räcka till 90 000 ton biobränsle. Då skulle utsläppen minska med 283 500 ton koldioxid. Det är mer än dubbelt så mycket klimatnytta som flygskatten.

Att satsa på biobränsle driver dessutom en omställning mot effektivare motorer och smartare lösningar som hela världen har nytta av. Den enda nyttan flygskatten gör för världen är att Köpenhamns flygplats får fler resenärer. Den hjälper inte Indien, Kina eller USA att minska sina utsläpp. Vi satsar dessutom 500 miljoner på att bygga bioekonomin så att produktionen av biobränsle kan ske i Sverige till schyssta villkor.

Självklart ska vi inte heller stanna vid biobränslet.

Centerpartiet vill:

• Ge Swedavia i uppdrag att ytterligare stärka miljöstyrningen i landningsavgifterna
  • Ge fler fördelar till flyg som tankar biobränsle.
  • Se mer forskning på bättre motorer och minskade höghöjdsutsläpp.

Flygskatten passar regeringens Stockholmcentrerade politik. Sverige är ett avlångt land och att bara fokusera på att alla ska sluta flyga är att inte kunna se längre än tunnelbanans sträckning. ´

Resandeökningen i andra länder minskas inte med en svensk flygskatt. Det som gör verklig skillnad för klimatet är sådant vi kan exportera både politiskt och ekonomiskt. Våra förslag är sådana. Det är det som är skillnaden mellan Centerpartiet och regeringen. Sverige behöver ett nytt ledarskap som visar vägen och som med tekniken ställer om Sverige och världen.

Läs hela debattartikeln här