• / Press
  • / Pressmeddelande
  • / Alliansledarna: Så ska alliansen snabbt komma igång med viktiga reformer”

Alliansledarna: Så ska alliansen snabbt komma igång med viktiga reformer”

Sverige behöver snabbt komma igång med viktiga politiska ­reformer efter valet.
Därför tar Alliansen gemensamt fram en reformagenda som presenteras i augusti.
- Alliansen är Sveriges största och viktigaste kraft för politisk för­nyelse och en ny svensk regering, skriver Alliansledarna Annie Lööf, Ulf Kristersson, Jan Björklund och Ebba Busch Thor.

Allianseledarna skriver gemensamt i Dagens Nyheter att de gemensamt kommer att söka väljarnas förtroende för att bilda en allians­regering. Målet är också att fler kommuner, landsting och regioner ska ledas av Alliansen.

Trots att Sverige befinner sig i en högkonjunktur växer klyftorna i landet. Köerna till sjukvården har fördubblats sedan den rödgröna regeringen tillträdde. Regeringens beslut att avskaffa den så kallade kömiljarden, de statliga pengar som kortade köerna, var ett stort misstag som patienterna nu får betala för.

- De rödgröna med Socialdemokraterna i spetsen har sedan 2014 försökt regera Sverige. En koalitionsregering som har haft svårt att hålla ihop har styrt med en parlamentarisk bas som varit beroende av Vänsterpartiet. En sådan regering ska inte leda Sverige en gång till, skriver Alliansens partiledare.

Flera av regeringens beslut har också försämrat villkoren för företagande och jobb i Sverige: Höjda skatter på småföretagande, flygskatt och försämrat rutavdrag. Den föreslagna ”exitskatten” är det senaste exemplet på politik som straffar företagande, ägande och entreprenörskap. Sådant har Sverige inte råd med. Nästa generations stora svenska bolag måste växa i dag.

- Därför kommer vi att ta fram reformer som tar sikte på Sveriges grundläggande konkurrenskraftsproblem, problemen i vården, integrationen och jobben, tryggheten på gator och torg och kunskaperna i skolan. Denna gemensamma reformagenda kommer att presenteras i augusti och ligga till grund för den budget som läggs fram efter valet, skriver Alliansens partiledare.

Läs hela debattartikeln här.