21 C-förslag för seniorer

”Trygghet och valfrihet” – så sammanfattar Centerpartiet sin seniorpolitik. I rapporten som presenterades idag, finns 21 förslag för att förbättra vardagen för landets seniorer.
– Har man levt ett långt liv vet man också vad man vill. Seniorerna har tagit hand om oss, nu är det dags att vi tar hand om dem, säger Annie Lööf.

Dagens seniorer är mer sällan fysiskt utslitna, de känner sig friskare och är mer aktiva än förr. Seniorers livserfarenhet och kompetens är en stor tillgång för samhället. Centerpartiet ser de stora positiva och kreativa möjligheterna med att vara senior.

Samtidigt ser vi orosmoln, till exempel den breda och djupa inkomstklyftan mellan de fattigaste äldre och den övriga befolkningen, längre vårdköer och regeringens iver att förbjuda olika alternativ inom vården och på så sätt minska valfriheten.

För att råda bot på detta – och mycket mer som kan förbättras – har Centerpartiet tagit fram 21 konkreta förslag för att göra livet lättare för landets över 2 miljoner människor som är 65 år eller äldre.

Vi vill bland annat se till att alla seniorer får mer pengar i plånboken, korta vårdköerna med en Tillgänglighetsmiljard och säkerställa äldres valfrihet i hela landet.

– Många äldre, inte minst ensamstående kvinnor, har det svårt ekonomiskt till följd av låga pensioner. Centerpartiet tycker att de som tjänar minst ska få behålla mest. Det gäller både för de som jobbar och de som har jobbat. Därför tycker vi att inkomst av pension och inkomst av förvärvsarbete ska beskattas lika, säger Annie Lööf.

– Centerpartiet vill öka människors självbestämmande i välfärden. Den enskilde ska ha rätt att bestämma vem som kommer hem till en och hjälper en. För oss är det en självklarhet. Vi vill ta makten närmre människan. Genom att säkerställa äldres valfrihet kan vi öka tryggheten för äldre i hela landet, fortsätter Annie Lööf.

Läs hela rapporten här

Centerpartiet vill
  • Genomföra en primärvårdsreform med målet att fler ska få en fast läkarkontakt
  • Göra det enklare för läkare att driva små mottagningar med ett begränsat åtagande