Annie Lööf: Vi måste vinna värderingskampen

Värderingskampen.
Den måste vi vinna – mot antisemiter, rasister, islamister och nazister. Det var Annie Lööfs budskap i Almedalstalet, som spände från hur vi stoppar klyvningen av Sverige, över konkret politik för renare hav och vattendrag, till vad som krävs för att skapa trygghet i hela landet.
- Vi måste visa att Sverige aldrig kommer att tillhöra hatarna, sade Annie Lööf.

När Annie Lööf klev upp på stora scenen i Almedalen under Centerpartiets dag inledde hon med att prata om värderingar. Vi måste stå upp mot extremisterna, mot dem som hatar och hotar, löd budskapet.

- Vi ska aldrig låta dem lyckas. Det finns inget annat alternativ. Vi måste vinna kampen om värderingarna. Det handlar om vilket land Sverige ska vara. Mot hatet måste vi stå tillsammans, sade Centerledaren.

Hon lanserade begreppet ”värderingskampen”, en kamp som kommer vara helt central i årets valrörelse.

- Den står mellan medmänsklighet och främlingsfientlighet, mellan samarbete och slutenhet, mellan frihet och förtryck. Och den är inte avgjord, sade Annie Lööf i talet.

Hon ägnade också en stor del av talet åt att prata om tryggheten i att få vård i tid.

- De senaste åren har vårdköerna vuxit. Bakom varje siffra i statistiken finns en människa. Där finns någon som väntar på hjälp, på ett samtal eller ett brev, på att få fortsätta leva sitt liv, sade Annie Lööf.

- Det är uppenbart att det behövs fler medarbetare i vården, som är på rätt plats och har rätt kompetens. Det är uppenbart att vi behöver skapa fler karriärvägar och bättre villkor, att vi behöver göra satsningar som ökar tillgängligheten, kortar köerna, att vi måste se till att fler får träffa en läkare snabbt, att fler får den hjälp de behöver i tid, fortsatte hon.

Centerledaren pratade även om företagarnas betydelse för samhället – inte minst för jobben och klimatet.

- De skapar fyra av fem nya jobb. Varje dag bidrar de till att ta samhället och utvecklingen framåt. Utan våra hundratusentals företagare skulle Sverige gå bakåt, utan dem kommer vi inte lösa klimathotet. Deras gröna idéer är nödvändiga om vi ska lyckas vända utvecklingen, sade hon.

Annie Lööf tog upp det växande problemet med psykisk ohälsa, inte sällan skapad av stress och press, ofta med unga kvinnor som drabbas.

- Att kvinnor får må så dåligt, att vi tillåter att kvinna efter kvinna drabbas, år ut och år in, att människor inte får den hjälp de behöver, det är ingenting annat än ett misslyckande. Det är dags att ta detta på djupaste allvar. Vi måste vända utvecklingen, sade Annie Lööf.

Hon pratade också om de närmare 800 000 människor som sitter fast i utanförskap, människor som ofta är beroende av bidrag för att klara vardagen och som inte får chansen att visa vad de går för.

- Därför behöver vi en svensk nystart, ett integrationsår för den som är beredd att kämpa. Där alla människor som kommer hit får lära sig samhällskunskap och svenska från dag ett. Där de får yrkesutbildning och praktik, en praktikplats inom ett bristyrke där jobb finns och arbetskraft behövs, sade Annie Lööf i sitt tal i Almedalen.

Läs hela talet här