Bäckström: "Vi kräver extrainsatt försvarsutskott"

Det är mycket allvarligt med den kris som pågår i och med alla skogsbränder. Det larmas om resursbrist runt om i landet.
- Jag saknar en stark krisledning från regeringens sida. Nu krävs det att justitieministern och försvarsministern kallas in till ett extrainsatt försvarsutskott, säger Daniel Bäckström, försvarspolitisk talesperson (C).

Brandläget är ansträngt och akut på många håll runt om i landet. Människor behöver i värsta fall evakuera och lämna sina hem. Vi anser det mycket problematiskt att det saknas tydlighet kring hur regeringen samordnar denna kris samt hur planering ser ut framåt om krisen fortsatt eskalerar. Nu är inte tiden att vara passiv. Alla Allianspartier står bakom Centerpartiets initiativ om extrainsatt försvarsutskott.

– Det är krisläge i Sverige, det är väldigt oroande. Jag har inte upplevt särskilt många besked från regeringen, då är det på plats att försvarsutskottet sammanträder, säger Daniel Bäckström till TT.

I juni månad då det brann begärde MSB stöd via EU och två italienska brandsläckningsflyg skickades upp. När bränderna ansågs vara under kontroll så skickades planen tillbaka till Italien. Detta trots att brandrisken i Sverige fortfarande var stor, och att torkan var utbredd redan då. Nu när det brinner för fullt runt om i landet, på flera ställen okontrollerat, så har MSB återigen begärt flyg via EU. Flyg från Italien begärdes under söndagen och var på plats idag. Nu kommer även flyg från Frankrike komma.

– Vi behöver få information om vad planen är framåt, hur säkerställer regeringen att resurser finns tillgängliga i hela landet för att klara av denna kris? Hur ser regeringens beredskap ut för en långsiktigt utdragen kris, samordnar sig regeringen exempelvis med de nordiska länderna för att se vilka resurser de eventuellt skulle kunna bidra med materiellt och personellt? Det tog lång tid innan flygen var på plats denna gång, vi har ingen tid att förlora. Därför behöver vi få koll på krisläget, avslutar Daniel Bäckström.

Centerpartiet vill att regeringen omgående påbörjar införskaffning av eget nationellt brandflyg. Vi vill även tillsätta resurser till den frivilliga delen inom brandkåren. Läs mer här.