Alliansen bjuder in Stefan Löfven till samtal

Alliansen är det största regeringsbildande alternativet i svensk politik. Vi vill bygga en Alliansregering på samarbete över blockgränsen och bjuder idag in Stefan Löfven till samtal.
Det skriver Annie Lööf tillsammans med övriga partiledare i Alliansen på DN Debatt

Alliansen är nu det största regeringsbildande alternativet i svensk politik. Alliansen har ökat sitt stöd, tydligt sökt gemensamt mandat för att bilda regering och har fått dryga 40 procent av rösterna. Socialdemokraterna har fått 28 procent - det sämsta valresultatet sedan 1911. De nuvarande två regeringspartierna har tillsammans fått mindre än en tredjedel av rösterna. Valresultatet är en tydlig signal om att Alliansen har en viktig uppgift att nu försöka forma nästa regering.

Alliansen har därför idag enats om att göra följande förberedelser för en regeringsbildning som kan få bred sakpolitisk förankring i viktiga frågor.

1. Alliansen bekräftar formellt det vi gemensamt uttryckte redan på valnatten: I ett brev till talmannen begär vi att förtroendet för sittande regering prövas omedelbart efter talmansvalet den 24 september när riksdagen samlas, om inte statsministern då redan har meddelat sin avgång för att underlätta samtal om nästa regering.

2. Det är därefter talmannens uppgift att undersöka hur Sverige kan styras i framtiden. Vår utgångspunkt i de diskussionerna kommer vara att Alliansen bildar regering som söker politiska lösningar över blockgränsen.

3. Alliansen kommer att nominera en egen kandidat till uppdraget som riksdagens talman. Vi kommer naturligtvis nominera en talmanskandidat med förankring och som väcker bred respekt i riksdagen.

4. Vi bekräftar också att en kommande alliansregering inte kommer att förhandla med Sverigedemokraterna, för att få igenom sin politik. Sd och deras väljare ska behandlas med respekt, men vi kommer inte bygga regeringsmakten på Sd. Alliansen kommer inte låta varken Sverigedemokraterna eller Vänsterpartiet få inflytande över en ny regerings politiska inriktning. Däremot kommer de naturligtvis precis som idag delta i riksdagsarbetet enligt de spelregler som gäller där, till exempel parlamentariska utredningar och beredningar. Alliansen kommer inte heller ingå några nya ”decemberöverenskommelser”.

5. Vi bjuder idag in Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven till samtal. Vi vill bygga en Alliansregering på samarbete över blockgränsen. Sverige behöver en stabil ekonomisk politik och stora, långsiktiga politiska reformer som kräver ett brett parlamentariskt stöd för att kunna genomföras.

Läs hela debattartikeln på DN debatt