Möt Helena Vilhelmsson, nyvald riksdagsledamot C

”Orättvisorna måste få ett slut.”

Jag är 53 år, bor på min föräldragård utanför Nora, är skogligt utbildad. Med många års erfarenhet av lokal politik, är jag glad att nu kunna påverka i Sveriges riksdag, där förutsättningarna för kommuner och enskilda människors liv formas.

Sverige är ett fantastiskt land med ordning och reda, god service och omvårdnad. Ändå upplever många en trötthet och krångel i vardagen. Det är krångligt att anställa som företagare, krångligt och ibland inhumant att vara sjukskriven eller att vara annorlunda och skilja sig från mängden. Jag vill ha ett enklare Sverige. Orättvisor existerar fortfarande mellan kvinnor och män, mellan stad och land, mellan olika grupper av människor. Orättvisorna måste få ett slut. Jag vill ha ett mer medmänskligt Sverige.

Vilken politisk fråga brinner du lite extra för – och varför?

Frågan om landsbygdsutveckling är en av de viktigaste. Jord och skog är Sveriges ryggrad, det kräver lönsamma företag på landsbygden. För att klara klimatomställningen behövs en växande skog, då är stärkt äganderätt och slopad kilometerskatt viktiga åtgärder.

Varför började du engagera dig politiskt och varför i Centerpartiet?

När jag flyttade hem och skulle bilda familj, insåg jag snabbt att jag troligen inte skulle vara nöjd med allt i vardagen. Då var steget lätt att gå med i den lokala politiken för att kunna förändra. Valet av Centerpartiet var enkelt. En grön, frihetlig liberalism som jobbar för resultat.

Vad ser du mest fram emot med att vara riksdagsledamot den här mandatperioden?

Att lyfta och jobba med de frågor som jag tror är våra valvinnarfrågor; jämställdhet, medmänsklighet och öppenhet. Humana värderingar är fortsatt det viktigaste området att värna!

Kan du nämna något från dina tidigare erfarenheter som du tror att du kommer att ha nytta av som riksdagsledamot?

Med många års erfarenhet av lokal politik hoppas jag nu kunna påverka i Sveriges riksdag, där förutsättningar för kommunerna formas. Jag har ett brett nätverk som jag hoppas kunna använda.

En person – levande eller historisk – som du inspireras av?

Maud Olofsson.