Möt Mikael Larsson, nyvald riksdagsledamot C

”Jag vill fånga upp frågorna underifrån.”

Min drivkraft i mitt politiska arbeta är att jag vill fånga upp frågorna underifrån. Att innan ett politiskt beslut fattas också kunna förstå hur det påverkar människor inom olika livsöden och var man är i livet. Att människor ska få bestämma mera över sina liv och att alla kan bidra till att bygga Sverige starkare efter sin förmåga och kunskap är viktigt för att föra samhället framåt! Jag vill arbeta för att motverka klyvningen mellan stad och land och på arbetsmarknaden. Därför är jag Centerpartist.

Vilken politisk fråga brinner du lite extra för – och varför?

Att man ska kunna leva, bo och verka i hela landet. Både landsbygden, större tätorter och städerna behövs och får inte stå emot varandra - minska klyftorna mellan stad och land.

Varför började du engagera dig politiskt och varför i Centerpartiet?

2006 var jag på landsbygdsriksdag i Borås och då var Maud Olofsson där och pratade och efter det, sommaren 2006 blev jag medlem i Centerpartiet. Min farmor och farfar har också varit engagerade i Centerpartiet.

Vad ser du mest fram emot med att vara riksdagsledamot den här mandatperioden?

Det är att få vara med och utveckla och ta Sverige framåt. Att få besöka företag, organisationer och verksamheter runt om i Sverige och lyssna in vad som fungerar och vad som inte fungerar och sedan lyfta in dessa tankar och synpunkter i riksdagsarbetet. Återigen ett underifrån perspektiv.

Kan du nämna något från dina tidigare erfarenheter som du tror att du kommer att ha nytta av som riksdagsledamot?

Jag har varit väldigt aktiv i många andra organisationer Bygdegårdarna, Studieförbundet Vuxenskolan, Hela Sverige Ska Leva och de erfarenheterna därifrån om underifrån perspektivet och hur beslut kan påverka människor runt om i landet tror jag att jag kan bidra med.

En person – levande eller historisk – som du inspireras av?

Thorbjörn Fälldin.